حکم فقهی نحوه مواجهه با کلاهبرداری سایبری
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۷۳۶۵
همزمان با تغییر و تحولات جامعه بشری و پدید آمدن موضوعات نو، یکی از مهمترین مسائل برای جوامع اسلامی، نظیر کشور ما موضعگیری فقه در برابر پدیدههای جدید است. جرایم رایانهای و تخلفات سایبری یکی از این موضوعات است
به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با تغییر و تحولات جامعه بشری و پدید آمدن موضوعات نو، یکی از مهمترین مسائل برای جوامع اسلامی، نظیر کشور ما موضعگیری فقه در برابر پدیدههای جدید است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رویکرد حداقلی فقه در قبال جرائم کیفری به عنوان مسائل نوپدید
وی افزود: موضع فقه در برخورد کیفری فضای سایبری چون فضای حقیقی، بر این است که تا حد امکان با رویکرد حداقلی، فضا را کنترل کند. برای تفهیم بهتر موضوع، مثالی میزنم. با نگاه اجمالی به قرآن کریم به عنوان اصلیترین منبع دین، درمییابیم که جزئیات قرآن در موارد معدودی خلاصه میشود و بیشتر سعی بر این است که با تربیت افراد، فضای زیستی بشر را کنترل کرد. با اخذ چنین قاعدهای در بحث فضای مجازی نیز باید در نظر گرفت که تا حد امکان رویکرد مجازاتی ما باید حداقلی باشد و فضا را باید به سمت کنترل برد؛ چرا که حقوق و مقررات نمیتوانند به تنهایی در راستای تعالیبخشی فضای زندگی انسان نقش ایفا کنند. امروزه از این بحث به عنوان «اصل حداقلی بودن حقوق کیفری» یاد میشود. در ادبیات حقوق کیفری معاصر و عرصه جهانی نیز بر اصل «کمینه (حداقلی بودن) حقوق کیفری» تاکید میشود. یعنی استفاده از ابزار حقوق کیفری باید در حد ضرورت و آن هم آخرین راه حل باشد. به تعبیر امیرالمومنین علیهالسلام: «وَ إِذَا لَمْ أَجِدْ بُدّاً فَآخِرُ الدَّوَاءِ الْکَیُّ؛ هرگاه چارهای نیابم برای مدارا کردن سودبخش، پس آخرین دواء داغ کردن (مجازات) است».
جرم همان است، مجازاتش هم همان
پیوندی ادامه داد: خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت میگیرد در فضای مجازی نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورتپذیر است. به طور مثال هک کردن نوعی تعدی است. وقتی فقه برای اصل تعدی دارای نظر و موضع است، پس توانایی برخورد با عمل هک را هم دارد و چنین نیست که در برابر این امور سرگردان باشد. بنابراین نفس کار یک جرم است و تنها فیزیک و شکل کار تغییر کرده و فقه نیز در برابر آن بیشک پاسخگوست و توانایی تعیین حکم را دارد.
اجتهاد حاکم، راهکاری است برای واکنش به جرایم جدید
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه گفت: مجازاتی که فقه برای جرایم رایانهای در نظر میگیرد از آنجا که اصل و اساس جرم باتوجه به فضای حقیقی معلوم است، میتواند یا در بخش تعزیرات باشد یا در حیطه حدود. در حوزه فقه، چند بخش است که در آن جرمانگاری اِعمال مشخص میشود، یا به طور مشخص در شریعت آمده است که از اّن به حدود الهی یاد میشود؛ یا اینکه به حاکم و حکومت اسلامی واگذار شده که از آن به عنوان تعزیرات یاد میکنیم. همانطور که بیان شد در بحث نوع جرم و تشخیص آن فقه مقارنتی بین فضای مجازی و فضای حقیقی را در نظر میگیرد تا حدی و تعزیری بودن آن را در یابد. اگر از جرایم حدی بود که حد انجام میشود، اما اگر نبود، فقه در برابر این نوع جرایم پیشبینیای که انجام داده تعزیرات است؛ یعنی حاکم با توجه به شرایط و اوضاع و احوال مجازاتی را برای آن جرم (مشخصاً جرایم رایانهای) در نظر میگیرد، یعنی دست فقه در این باره خالی نیست؛ بلکه اجتهاد حاکم با توجه به عنصر زمان میتواند موضعگیری فقه را روشن سازد.
وی افزود: از عناصر قانونساز در جامعه اسلامی که از سوی فقه صورت میگیرد، نیازهای تازه مردم و اداره جامعه است. قانونگذار با وضع مقررات مبتنی بر فقه، قواعد را وضع میکند و موظف است در صورت عدول از آن عمل مجازات را در نظر بگیرد. خیلی از مجازاتهای امروزی مستند شرعی که مستقیماً در سنت اخذ شده باشند ندارند، اما بنا به اقتضای عنصر زمان حاکم اسلامی ناگزیر است که با توجه به اصول اسلامی و قواعد فقهی برای آنها تعیین و تکلیف کند. در حوزه فضای مجازی به عنوان یک امر نووضعیت دقیقاً به همین شکل است.
وی در انتها بیان کرد: جرایم تعزیری در دو دسته طبقهبندی میشود: یا جرمانگاری مبتنی بر محرمات شرعی است؛ مثل کلاهبرداری رایانهای و یا مبتنی بر نظامات اجتماعی و اداره جامعه است که متخلف از مقررات وضع شده محکوم به کیفر میشود.
تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعـی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جرایم رایانه ای فقه فضای سایبری جرائم کیفری فضای زیستی جرایم رایانه ای فضای حقیقی حقوق کیفری فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضای مجازی بستر مقابله دشمن با ارزشهای اسلامی است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه در حال حاضر یکی از جلوههای جهاد فی سبیلالله این است که انسان بتواند در فضای مجازی به نبرد با تبلیغات مسموم دشمن بپردازد، گفت: فضای مجازی یکی از بسترهای مقابله دشمن با ارزشهای اسلامی است. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محمدجعفر منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه امروز فضای مجازی یکی از بسترهای مقابله دشمن با مبانی و ارزشهای اسلامی و به دنبال سوءاستفاده در ضربه به اسلام، آموزههای دینی و انقلاب است، اظهار کرد: دشمنان امروزه از فضای مجازی برای تحقق خواستههای نامشروع خود استفاده و با سرمایهگذاری در این زمینه سعی در تخریب باورهای دینی و اخلاقی مردم دارند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر یکی از جلوههای جهاد فی سبیل الله این است که انسان بتواند در این فضا به نبرد با تبلیغات دشمن بپردازد.
حجتالاسلام منتظری ادامه داد: در این مقطع زمانی جهاد فی سبیل الله و حفظ این نظام الهی بر همه ما واجب است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم عندالله مسئولیم. امروز جهاد تنها مبارزه تن به تن نیست بلکه در فضای مجازی باید از ارزشهای والای امت اسلامی دفاع کنیم.
رئیس دیوان عالی کشور افزود: قضات شریف با قلم خود میتوانند در زمره مجاهدان فی سبیل الله و در عرصه جهاد تأثیرگذار باشند. همچنین از طریق احقاق حقوق مراجعان، پاسخگویی توأم با گشادهرویی و تکریم به ارباب رجوع و صدور حکم عادلانه در این مسیر نقشآفرین باشند.
منتظری: کاهش زمان رسیدگیهای قضایی مورد توجه قرار بگیردوی با اشاره به اقدامات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی در حمله به رفح بیان کرد: جنایات صهیونیستها در غزه و رفح با پشتیبانی آمریکا، تقابل با اسلام است و این رژیم به خوبی نشان داد که به هیچ یک از ارزشهای دینی، اخلاقی و حتی شرف انسانی پایبند نیست و انشاءالله بهزودی مضمحل و نابود خواهد شد.
انتهای پیام/